Som en del av Kompetenscentret för cirkulär ekonomi anordnades i början av november ett hackathon på Yrkeshögskolans Novias campus i Åbo, i vilken studerande från tio olika länder och åtta olika utbildningar deltog.
De studerande jobbade under dagen i mindre grupper med att lösa två skärgårdsföretags utmaningar. Utmaningarna var ett resultat av den företagsintervjurunda som gjordes under våren. Ett av företagen behövde en applikation till sin hotellverksamhet, som kunde användas för att göra bokningar, ge feedback etc., men som också kunde tillföra element som stödjer hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Ett annat företag funderade på vad man skulle göra med de rikliga sidoströmmarna från äppelmustproduktionen.
Efter en introduktion fick de studerande kavla upp ärmarna och börja lösa utmaningarna. Utöver bakgrundsmaterial fick de stöd av uppdragsgivarna samt fyra mentorer, som cirkulerade mellan grupperna och sparrade idéer. Grupperna fick också instruktioner om hur de effektivt på några minuter pitchar sin lösning till uppdragsgivarna. Efter att ha jobbat med utmaningarna under eftermiddagen och en lång kväll fick deltagarna den vila de behövde för att orka komma tillbaka och fortsätta arbetet redan nästa morgon.
Efter lunch var det dags för hisstalen, dvs. pitcharna. På tre minuter skulle grupperna presentera sin lösning och dess fördelar i förhållande till andra lösningar. Efter detta ställde juryn, bestående av tre personer, frågor till gruppen samt gav dem feedback. Publiken, som huvudsakligen bestod av förstaårets tradenomstuderande, fick också ställa frågor. Efter att ha hört alla pitchar drog juryn sig tillbaka för att överväga sitt beslut och utlyste slutligen två grupper som vinnare, en för varje utmaning.
Gruppen som tagit fram applikationen prisades för sin innovativitet och kreativitet, då deras lösning innehöll olika funktioner som gjorde att hotellkunden hade möjlighet att samla hållbarhetspoäng, som sedan kunde användas som delbetalning för hotellets tjänster. Grupperna som utvecklade sidoströmmarna av äpplen kom fram med ganska likartade lösningar, där sidoströmmarna skulle torkas och malas till mjöl, som kunde användas för olika ändamål som mat eller kosmetika. Det vinnande teamet hade även tagit fram olika tekniska lösningar med återbetalningstider, vilket ökade lösningens trovärdighet.
Hackathonet fick bra feedback både från uppdragsgivarna, som nu kan fortsätta att utveckla lösningarna för sina egna behov, och från de studerande som beskrev evenemanget (översatt till svenska) med bland annat följande adjektiv: roligt, inspirerande, användbart och givande. Evenemanget fick betyget 4,6/5 och deltagarna upplevde att de lärde sig mycket; i tillägg till cirkulär ekonomi, om pitching, teamwork och styrkan i att kombinera olika människor och färdigheter.
En av deltagarna sammanfattade arbetet så här:
”Genom att dela upp även de mest komplexa uppgifter i mer hanterbara delar kan de flesta problem lösas”.
Detta fungerar som en bra påminnelse när vi utvecklar nya, cirkulärekonomiska affärsmodeller i företag.
Text: Annemari Andrésen, lektor i företagsekonomi, Yrkeshögskolan Novia